Si Điping doneo ključnu odluku u vezi sa električnim vozilima: "Moraju li sve provincije da ulažu u isto?"
Kinesko tržište električnih vozila, najveće na svetu, već godinama impresionira svojom veličinom i brzinom razvoja. Ipak, čini se da je dostiglo tačku pregrejavanja. Gotovo svake nedelje pojavi se novi model ili čak potpuno novi brend, a svi se bore za naklonost ograničenog broja kupaca. Postavlja se logično pitanje – kako svi oni uopšte opstaju?
Kako Kinezi proizvedu auto za samo 18 meseci?
Očigledno je da takvo razmišljanje nije usamljeno. Ove nedelje oglasili su se i najviši kineski regulatori i političari, uključujući i samog predsednika Si Đinpinga, koji su industriji poslali jasnu poruku: vreme je da se povuče ručna kočnica, preispitaju ulaganja i način poslovanja. A brutalni rat cenama, poručuju, mora da prestane, piše InsideEVs.
Rat cenama koji izmiče kontroli
U pozadini svega stoji nemilosrdan cenovni rat u kojem kineski proizvođači neprestano spuštaju cene kako bi sa tržišta izgurali konkurenciju. To je svojevrsna automobilska borba za opstanak u kojoj prednjači gigant BYD, a koja je celu industriju – uključujući dobavljače i partnere – stavila pod ogroman pritisak da smanjuju troškove.
Ovakva tržišna utakmica rezultirala je neverovatno jeftinim električnim vozilima, poput modela BYD Sigal (Seagull), koji košta svega oko 8.000 dolara. Ipak, takva cena dolazi na štetu manjih dobavljača, od kojih su se neki žalili da im računi ne budu plaćeni na vreme.
Iako su se kineski automobilski brendovi nedavno pokušali dogovoriti o uvođenju standardnog roka plaćanja od 60 dana, vlada u Pekingu želi da ide korak dalje.
Državna novinska agencija Šinhua (Xinhua) izvestila je o sastanku visokih državnih zvaničnika koji su pozvali na strožu regulaciju cena i dugoročno uređenje tržišnog nadmetanja. Zatražen je prekid „neracionalnih sniženja cena“, definišući ih kao praksu u kojoj neki proizvođači namerno prodaju vozila ispod cene proizvodnje kako bi naštetili konkurentima. Ako se ta praksa nastavi, upozoreno je, država bi mogla da interveniše.
Upozorenje sa vrha: "Moraju li sve provincije da ulažu u isto?"
Kritikama se pridružio i sam kineski predsednik Si Đinping. Kako izveštava Financial Times, Si je bio kritičan prema nekontrolisanom razvoju nekoliko novih tehnologija, uključujući veštačku inteligenciju i električna vozila, a posebno je istakao ulaganja lokalnih vlasti u automobilske kompanije.
- Moraju li sve provincije u zemlji da razvijaju industrije u tim pravcima? - navodno je upitao Si, aludirajući na problem prekomernih kapaciteta. Naime, kineski proizvođači automobila nisu dobijali podršku samo od centralne države, već i od lokalnih vlasti koje su na taj način želele da podstaknu lokalne ekonomije. Upravo je to dovelo do problema prevelike ponude i prekapacitiranosti fabrika.
Neizbežna konsolidacija tržišta
Sasvim je sigurno da Kina neće odustati od cilja da bude globalni lider u proizvodnji električnih vozila. Međutim, sve je jasnije da postojeći nivo ulaganja i broj modela na tržištu jednostavno nisu održivi. Čak ni sa tržištem od 1.4 milijarde ljudi, nema mesta za sve. Mnogi brendovi električnih vozila nisu profitabilni, a problem prevelikog broja fabrika za postojeću tražnju postaje sve izraženiji.
Zasad nije potpuno jasno kojim će se tačno mehanizmima kineska vlada poslužiti kako bi rešila ove probleme. Ipak, jedno je sigurno: konsolidacija tržišta – na kojem jednostavno nema mesta za sve – bila je neizbežna. Sada bi se, pod pritiskom vlasti, taj proces mogao značajno ubrzati.
(Kurir.rs/Index)
Bonus video: Električni Mercedes Benz G Klase